Alergarea in ploaie – 14 ponturi pentru siguranta si performanta

0
141

Gasirea motivatiei necesare pentru a iesi pe usa si a alerga poate fi o misiune dificila chiar si atunci cand vremea e frumoasa, insa daca afara ploua, daca e lapovita, grindina sau ninge, atunci cea mai mare tentatie este sa iti bagi echipamentul in sac si sa lasi alergarea pentru o vreme mai favorabila.

Din nefericire, daca esti in toiul unui plan de antrenament inainte de un eveniment important, uneori nu poti amana o tura de alergare pe motiv ca ploua – mai ales daca pare ca ar ploua cateva zile la rand… In plus, exista sanse ca si cursa in sine sa aiba loc tot intr-o zi ploioasa, pentru ca majoritatea curselor nu sunt anulate din cauza ploii.

Asadar, antrenamentul in ploaie te va ajuta sa te simti mai pregatit mental si fizic in caz ca se intampla asta. Iata mai jos cateva ponturi care iti vor face alergarile din zilele ploioase mai sigure si mai confortabile si care te vor ajuta sa obtii performanta maxima dintr-o alergare pe vreme ploioasa, fie ca este un antrenament sau o cursa in sine.

1. Nu alerga pe furtuna

Desi este perfect sigur sa alergi pe ploaie, daca sunt furtuni in zona ta alearga mai degraba in spatii inchise. Nu merita riscul sa fii atins de un fulger doar pentru a-ti duce cursa la bun sfarsit.

Produse pentru masa musculara - Ideal Protein

2. Alege-ti cu atentie incaltamintea

Tine-ti incaltamintea preferata pentru zilele uscate si bazeaza-te pe pantofi vechi pentru alergarea in ploaie. Cei mai buni pantofi pentru a alerga intr-o zi cu precipitatii depind in parte de tipul de alergare pe care il faci. De pilda, incaltamintea waterproof poate fi mai buna daca ai in plan sa alergi pe sosea, dar nu este la fel de indicata daca alergi pe poteci si vei avea de trecut, cel mai probabil, prin balti si parauri.

Talpa trebuie sa aiba un model bun, astfel incat sa eviti riscurile suprafetelor alunecoase, nu numai pentru siguranta, ci si pentru aplicarea fortei. Cum te vei putea propulsa in mod adecvat in inainte, daca picioarele tale aluneca inapoi?
Cand vine vorba despre cursa, fa incalzirea intr-o alta pereche de incaltaminte si sosete si poarta mereu la tine o pereche uscata pentru cursa in sine. Aceste detalii mici conteaza foarte mult si iti vor mentine picioarele intr-o stare mai buna de sanatate.

Daca ploua inca dinainte de inceperea unei curse poarta o pereche de incaltari si sosete mai vechi si tine incaltamintea si sosetele de cursa intr-un sac de plastic. Inainte de start schimba-te in perechile speciale pentru eveniment si pune-ti obiectele vechi intr-un sac in geanta impermeabila sau lasa-le langa linia de start, asa cum fac multi alergatori cu echipamentul de incalzire. La unele evenimente, aceste articole se colecteaza chiar, in scopuri caritabile.

3. Fereste-te de iritatii

Iritatiile pot aparea in timpul oricarei alergari, insa ele sunt o problema foarte comuna si mult mai grava atunci cand alergi pe vreme umeda. Aplica un strat de vaselina pe zonele predispuse la iritatii – interiorul coapselor, subratul, zonele cusaturilor de la bustierele sport si sfarcuri.

Daca alergi pe distante mari aplica vaselina sau BodyGlide pe acele parti ale corpului in care se intampla in mod obisnuit sa apara iritatii sau basici, asa cum sunt labele picioarelor, interiorul coapselor, axila, zonele cusaturilor de la bustierele sport in cazul femeilor si sfarcurile in cazul barbatilor, pentru a preintampina iritatiile.

4. Imbraca-te in straturi daca e frig afara

Daca este foarte frig si ploios vei avea nevoie de cateva straturi de haine. Cel mai important strat este cel care vine in contact cu corpul. Ai grija sa fie un material tehnic precum polipropilena sau CoolMax, care tin apa si transpiratia la distanta de piele.

Stratul exterior trebuie sa fie o jacheta sau o vesta rezistenta la vant si la apa. Nu purta impermeabile de ploaie pentru ca vor retine umezeala si caldura. De asemenea, tine bumbacul la distanta, inclusiv cand e vorba despre sosete, pentru ca are tendinta de a absorbi apa.

Iti poti face un poncho de ploaie dintr-un sac mare de gunoi decupand gauri pentru brate si pentru gat. Cand incepi sa te misti si sa te incalzesti, il vei putea da jos cu usurinta. Ai grija sa il pui intr-un loc sigur, astfel incat sa nu impiedice alti alergatori sau sa devina gunoi.

5. Ia cu tine sosete in plus

Daca mai ai loc in centura de alergare sau in borseta, ia cu tine o pereche de sosete in plus intr-o punga de plastic. Vei pierde putin timp pentru a te opri sa le schimbi, insa o pereche uscata de sosete te va face sa te simti mult mai confortabil si e foarte probabil sa previna formarea basicilor.

Aceasta este extrem de util mai ales daca ploua si sosetele se uda cand incepi sa alergi, dupa care ploaia se opreste in timpul cursei sau antrenamentului.

6. Imbraca-te pentru temperatura, nu pentru ploaie

Imbracatul in exces este una dintre cele mai mari greseli pe care o fac alergatorii atunci cand ies la o tura de alergare in ploaie. Imbraca-te pentru temperatura de afara, ca si cum ar fi o zi uscata. Purtarea unui numar prea mare de straturi nu te va mentine uscat. Daca nu cumva alergi cu umbrela in mana, in mod cert te vei uda, iar cu mai multe straturi pe tine decat e cazul nu vei face decat sa porti mai multe haine grele si ude.

Poarta un strat rezistent la vant sau la apa peste stratul care tine transpiratia la distanta, dar imbraca-te mai mult pentru temperatura.

7. Poarta o sapca sau o palarie cu boruri

O sapca sau o palarie cu boruri poate fi cel mai bun prieten al tau pe vreme ploioasa. Acest accesoriu va tine ploaia la distanta de fata ta, astfel incat sa poti vedea, chiar si cand afara ploua torential. Ai grija sa iei in calcul temperatura si alte conditii de mediu cand iti alegi palaria sau sapca ideala. Daca ploua dar afara e cald, poarta una dintr-un material aerisit sau cu destula ventilatie incat sa nu te supraincalzesti.

Daca ploua, e frig si bate vantul, alege o sapca sau o palarie mai groasa si poarta o bentita din polar peste ea, pentru a-ti proteja urechile. O bentita iti poate tine sapca in siguranta cand bate vantul cu viteza.

8. Fii vizibil

Alege straturi exterioare foarte stralucitoare sau in culori deschise, cu benzi reflectorizante.
Pe ploaie soferii au in general vizibilitate proasta si e mai putin probabil sa se astepte sa gaseasca alergatori pe strada, asa ca ai grija sa te protejezi in mod adecvat.

9. Incearca sa obtii acel “personal best”

Ploaia te poate ajuta sa impiedici temperatura corpului sa urce prea mult, ceea ce la randul sau favorizeaza un stres termic mai mic asupra corpului, un ritm cardiac mai redus si o extenuare perceputa mai redusa.

E foarte adevarat, ploaia poate fi un lucru bun si te poate chiar ajuta sa iti atingi acel “personal best” greu de obtinut.
Unele studii au constatat un castig de aproape 13 secunde la cursele de 5 km pentru alergatorii amatori atunci cand se foloseste o tehnica de racire a corpului.

10. Imbratiseaza provocarea mentala

Unii alergatori nu sunt deranjati de ploaie, pentru ca au o satisfactie foarte mare cand reusesc sa aiba o realizare in aceste conditii, data fiind provocarea suplimentara, insa unii se tem la propriu de ea. Aminteste-ti permanent ca nu te mai despart decat cateva minute de un dus cald.

Alergarile pe ploaie te vor face sa ai mai multa incredere in tine si in performantele tale, ceea ce iti va oferi un impuls binevenit in ziua cursei.
Schimbarea perceptiei cu privire la task-ul pe care il ai de facut poate fi un factor urias pentru succes in conditii dificile. Chiar este aceasta cursa atat de grea ca acea cursa in ploaie pe care ai facut-o in urma cu cateva saptamani? Probabil ca nu, asa ca vei putea face fata!

De fiecare data cand iti scoti corpul in afara zonei de confort, zona ta de confort creste.
In aceste conditii devii mai putin nervos si te simti mai stabil psihic.

11. Schimba-ti hainele rapid

Atunci cand treci linia de finish sau cand inchei o tura de alergare te poti simti incins, insa ai grija sa te schimbi imediat de hainele ude! Cand incetezi sa te misti, corpul tau ud va incepe sa se raceasca, crescand astfel riscul de hipotermie, o scadere brusca a temperaturii corpului.
Ia un sac pentru hainele ude si schimba-te imediat.

Daca esti in cursa, ia cu tine inca un schimb de haine si pune-le intr-o punga impermeabila, sau in masina daca ti-e usor sa ajungi la ea dupa cursa, astfel incat sa te poti schimba de outfit-ul de vreme umeda in haine uscate la scurt timp dupa ce ai trecut linia de sosire.
Sacul pentru haine trebuie sa fie waterproof, pentru ca nu va sta intr-o zona adapostita.

12. Protejeaza-ti device-urile electronice

Depoziteaza-ti articolele electronice, asa cum este telefonul mobil sau iPod-ul, intr-o geanta cu fermoar sau intr-un suport waterproof. Sau lasa-le pur si simplu acasa. Majoritatea ceasurilor pentru jogging sunt waterproof, insa nu toate. Asadar, daca porti un ceas in timp ce alergi in ploaie, verifica specificatiile acestuia pentru a sti exact care ii sunt limitarile si pentru a-l mentine intr-o stare buna de functionare.

13. Ai grija unde calci

Intotdeauna este indicat sa fii atent pe unde mergi si cum calci, insa alergarea in ploaie inseamna ca trebuie sa acorzi o atentie in plus pasilor pe care ii faci, pentru ca drumul, traseul sau pista de alergare pot fi alunecoase. Secretul este sa faci pasi mici si sa fii atent la cum calci, ca si cum ai alerga pe o poteca, stiind ca poti gasi la tot pasul radacini, pietre sau ramuri de copaci.

Incearca sa eviti cat mai mult sa calci in balti. Incaltamintea de alergare si picioarele se vor uda oricum de la ploaie, insa te vei scalda la propriu in apa daca o iei prin balti mari.

14. Usuca incaltamintea

Cand revii acasa dupa o cursa sau dupa o tura de alergare in ploaie, da-ti jos incaltamintea de alergare si umple-o cu pagini de ziar facute ghem. Incaltamintea isi va mentine forma, iar hartia va absorbi umezeala. Nu pune pantofii sport in uscatorul de haine sau in fata unui calorifer, pentru ca se pot strange sau isi pot modifica forma si nu iti vor mai veni bine.

Concluzie

Cea mai grea parte a alergarii in ploaie este de cele mai multe ori inceputul. Odata ce ai inceput sa alergi si te incalzesti, vei constata chiar ca iti place. Alergarea in ploaie este, de asemenea, un mod excelent de a trezi la viata copilul din tine, mai ales cand simti pofta teribila de a sari prin balti!

Alergarea prin ploaie te va face in acelasi timp sa te simti mai cool si sigur pe tine. Iti vei construi astfel duritatea mentala si vei realiza ca poti face fata oricarei provocari ce iti sta in cale.

Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Informaţiile publicate de topculturism.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.