Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Muschii abdominali

muschii abdominaliMuschii abdominali – estetica si avantaje

In afara de considerentele estetice, de ce sunt importanti muschii abdominali?

Organele continute in cavitatea abdominala (ficatul, splina, intestinul subtire si gros etc) sunt destul de vulnerabile la accidente in timpul activitatilor sportive deoarece nu sunt protejate anterior de un schelet osos care sa apere aceste structuri. De asemenea, in unele sporturi e folosita frecvent flexia anterioara sau laterala a corpului pentru a evita accidentele sau contactul cu partenerul. Un alt rol important al muschilor abdominali este sa evite potentialele accidente, absorbind unele forte aparute in timpul exercitiilor cu greutati mari si care altfel s-ar transmite la discurile intervertebrate din regiunea lombara. In aceasta perioada, multi oameni maninca exagerat, facind prea putine exercitii fizice sau chiar deloc. La aceste persoane, muschii abdominali sunt ingropati in grasime. Din pacate, atunci cind cei mai multi dintre oameni hotarasc sa rezolve aceasta problema, nu fac intotdeauna ceea ce este bine. De obicei, exercitiile aerobice sunt considerate singura solutie pentru astfel de probleme.
Este clar ca exercitiile de durata mare sunt folositoare pentru a reduce rezervele de grasime ale corpului, dar nu trebuie renuntat la antrenamentul de rezistenta deoarece s-a dovedit ca acesta creste masa musculara si reduce grasimea corporala atit la barbati cit si la femei. De asemenea, daca va imbunatatiti masa musculara (si singurul mod de a face asta este antrenamentul de rezistenta), atunci rata de a folosi caloriile (metabolismul bazal) va fi mai mare. Deci, cel mai usor mod de a reduce grasimea este dezvoltarea masei musculare.

Muschii abdominali  – anatomie si kinetologie

Muschiul drept abdominal este primul muschi vertical al peretelui abdominal anterior, un muschi lung, asemanator cu o curea. La mijloc, dreptul abdominal e impartit vertical in doua parti de catre linia alba, astfel incit peretele abdominal pare sa aibe o jumatate stinga si una dreapta. Linia alba e un strat tendinos cu o latime de 1-2 cm. Acest tendon se intinde de la procesul xifoid (o mica portiune osoasa atasata de portiunea inferioara a sternului) si pina la simfiza pubiana, in pelvis.
Dreptul abdominal are o forma aproximativ ascutita, astfel incit la partea superioara este de circa 3 ori mai lat decit in partea inferioara. Ca urmare a acestei forme, portiunea superioara este mult mai puternica.
Dreptul abdominal e invelit intr-o teaca numita teaca dreptului, formata din prelungirile tendinoase ale celor 3 muschi lati oblici. Dreptul abdominal are originea pe simfiza pubiana si pe creasta pubiana si se termina in partea superioara pe procesul xifoid. De asemenea, el trimite fibre musculare care se termina pe cartilajele coastelor 5, 6, 7, linga stern. Partea anterioara a tecii muschiului drept este atasata puternic de suprafata muschiului prin citeva intersectii tendinoase. Cind muschiul drept e contractat, aceste intersectii tendinoase produc niste santuri transversale pe suprafata muschiului. Genetic, intersectiile tendinoase pot varia ca numar si localizare, dar de obicei sunt in numar de 3 perechi situate la nivelul procesului xifoid, la nivelul ombilicului si aproximativ la jumatatea distantei intre acestea doua.
Fibrele musculare ale dreptului abdominal sunt destul de scurte in comparatie cu fibrele altor muschi (de exemplu bicepsul) si au o directie aproape verticala intre liniile tendinoase. Cind muschiul se contracta, aceste fibre bombeaza intre intersectiile tendinoase, ca niste fringhii. Cind se contracta numai o jumatate a muschiului, trunchiul se va curba spre jumatatea contractata. Daca se contracta ambele jumatati si pelvisul este fixat, trunchiul va fi flexat inainte, astfel incit corpul tinde sa se apropie de genunchi. Cele doua jumatati ale dreptului abdominal functioneaza impreuna, ca o unitate, si in timpul respiratiei sau a functiilor care necesita cresterea presiunii din abdomen.

Muschii abdominali – oblicul extern si oblicul intern

Muschiul oblic extern este cel mai mare si cel mai superficial dintre muschii lati ai abdomenului. El isi are originea pe coastele 5-12, de unde pornesc mici grupe de fibre ce se intretaie cu fibrele muschiului dintat anterior si marele dorsal. Cind muschii sunt bine dezvoltati iar grasimea suficient de putina, aceasta dispozitie a fibrelor musculare da impresia unei „zgirieturi de tigru.”
Plecand de pe ultimele 8 coaste, fibrele oblicului extern se indreapta dinspre lateral spre medial si se unesc, formind un muschi lat care se insera pe oasele pelvisului si pe linia alba. Cind se contracta impreuna oblicul extern sting si cel drept produc o flexie anterioara a trunchiului astfel incit corpul se indreapta spre picioare. Atunci cand se contracta o singura parte, trunchiul va fi flexat inspre partea opusa. De exemplu, daca se contracta numai oblicul extern stang, trunchiul va fi flexat si rasucit astfel incat umarul stang se indreapta spre partea dreapta.
Muschiul oblic intern formeaza stratul mijlociu al celor 3 muschi lati ai abdomenului. Originea lui se afla pe o puternica structura de legatura situata in regiunea lombara numita fascia toracolombara. De asemenea, o parte din fibrele sale pornesc de pe osul iliac, parte componenta a bazinului. Fibrele oblicului intern au o directie ascendenta, apropiindu-se de mijlocul abdomenului si se insira pe ultimele 3-4 coaste, unde se continua cu fibrele muschilor intercostali interni care au rol in respiratie. Spre deosebire de actiunea oblicului extern, oblicul intern va rasuci trunchiul spre dreapta atunci cand se contracta partea dreapta si spre stanga atunci cand se contracta partea stanga. Daca ambele parti se contracta impreuna, trunchiul va fi flexat pe bazin, astfel incat corpul se indreapta spre picioare.

Muschiul transvers abdominal este cel mai profund dintre muschii abdominali anteriori. El are originea pe cartilagiul ultimelor 5-6 coaste unde fibrele lui se intrepatrund cu fibrele diafragmului. Alte fibre ale transversului au originea pe fascia toracolombara sau pe creasta iliaca. De la origine, fibrele transversului au un traiect orizontal, paralele intre ele, si se insira pe teaca dreptilor, care inveleste muschiul drept abdominal. Muschiul transvers este important deoarece el comprima ceilalti muschi abdominali anteriori, reprezentand un suport pentru acestia mai ales in timpul respiratiilor fortate, foarte profunde. De asemenea, muschiul transvers reprezinta un suport si o protectie pentru organele abdominale, prevenind iesirea lor in afara (hernia).

 

2 Comments

  • poate trebuia mentionat ca motivul cel mai important pentru care trebuiesc antrenati e ca sunt muschii responsabili(alaturi de masa musculara lumbara) de o buna postura si pozitie a vertebrelor si ca trebuie antrenati in asa fel incat sa compenseze tensiunea din muschii posturali ai zonei lumbare nu?????

    • Asa e. Am scris un articol – „Abdomenul si durerile lombare” care o sa apara pe site, referitor la acest lucru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole recomandate