Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Aminoacizii esentiali si rolul lor in dezvoltarea masei musculare

aminoacizii esentiali

Aminoacizii esentiali si neesentiali

Aminoacizii (esentiali si neesentiali) reprezinta „caramizile” din care sunt construiti muschii, ca parti componente ale proteinelor. Toate procesele fiziologice care au legatura cu sportul si cu viata in general – reactii energetice, refacere, castiguri in forta si masa musculara, scadere in greutate, activitate cerebrala – implica existenta si functia aminoacizilor. Nu este de mirare ca in randul suplimentelor nutritive, produsele pe baza de aminoacizi ocupa unul dintre principalele locuri.

Conform clasificarilor exista 8 aminoacizi esentiali sau indispensabili (izulecina, leucina, valinam lizina, metionina, fenialanina, treolina si triptofanul) pe care organismul nu ii poate sintetiza si, asadar, trebuie adusi in organism prin alimentatie, dar si 14 aminoacizi neesentiali (arginina, cisteina, tirozina, alanina, acidul aspartic, cistina, acidul glutamic, glutamina, glicina, ornitina, prolina, serina, taurina).

Raportul dintre aceste 2 tipuri de aminoacizi in alimente este esential pentru buna functionare a organismului si pentru dezvoltarea masei musculare. Calitatea proteinelor este determinata de acest raport. Desi cantitatea de aminoacizi esentiali este deosebit de importanta, conteaza totusi si cantitatea de aminoacizi neesentiali deoarece, desi sinteza lor este posibila, rapiditatea cu care se petrece nu este suficient de mare pentru a asigura suportul dezvoltarii masei musculare.

Tesutul muscular creste doar daca o serie de cerinte este indeplinita – antrenament, profil hormonal si prezenta nutrientilor necesari. Sportivii au acum la indemana produse care contin aminoacizi liberi, care administrati imediat dupa antrenament, in timpul asa-zisei „ferestre anabolice” dar si in alte momente ale zilei, ajung la nivel muscular unte sunt utilizati in scopul sustineri crearii de noi structuri musculare.

Aminoacizii esentiali si suplimentele pe baza de aminoacizi

Spre deosebire de consumarea de alimente sau concentrate proteice imediat dupa antrenament, administararea unui supliment pe baza de aminoacizi liberi are efecte net superioare, intrucat acestia ajung foarte arpid din fluxul sanguin gastrointestinal la nivel muscular deoarece nu este nevoie sa treaca printr-un proces de digerare.

De altfel, denumirea de aminoacizi liberi nu inseamna altceva decat faptul ca acestia nu sunt legati prin legaturi chimice de alti compusi, de care ar trebui scindati pentru a fi utilizati la nivel celular.

De rolul energetic al aminoacizilor nu sunt constienti multi dintre practicantii sportului. In timpul antrenamentului de forta, o parte din energia necesara contractiei musculare este generata prin utilizarea ATP (adenozintrifosfat) si CP (creatinfosfat) in primele secunde ale efortului.

Creatina este compusa din 3 aminoacizi – arginina, metionina si glicina , deci pentru a mentine nivelul de CP si ATP este nevoie ca acesti aminoacizi sa fie permanent disponibili. Utilizarea sumplimentelor nutritive care contin aminoacizi lliberi si creatina ofera organismului resurse energetice necesare sustinerii efortului de mare intensitate.

In timpul acestui tip de efort, organismul este uneori fortat sa utilizeze aminoacizii structurali din compozitia tesutului muscular, ca sursa de energie. Procesul se numeste

AMINO ESENTIAL
AMINO ESENTIAL

gluconeogeneza, ceea ce inseamna producerea de glucoza din compusi neglucidici.

Oferind corpului aminoacizi prin intermediul suplimentelor nutritive, acesta nu mai este nevoit sa utilizeze aminoacizii structurali.

Un adult sanatos are nevoie de 0.8g/ kilocorp/zi aminoacizi (liberi sau sub forma de proteina), in timp ce sportivii ajung la 1.8 – 2g/ kilocorp/ zi sau depasesc aceasta valoare daca urmaresc sa isi dezvolte masa musculara.

Necesarul de aminoacizi esentiali este de 400mg/kgcorp/ zi.

Dr. Serban Damian

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole recomandate