Creatina – efecte secundare. Mit sau realitate?

14
7464
creatina efecte secundare

creatina efecte secundareCreatina – efecte secundare? Ce spun studiile

Despre creatina s-a vorbit mult si se va mai vorbi mult intrucat acest supliment s-a dovedit a fi unul dintre cele mai eficiente pentru persoanele care doresc sa-si dezvolte masa musculara si sa-si imbunatateasca performanta sportiva. Totusi, printre cei care folosesc creatina exista ingrijorarea ca acest supliment nu ar fi unul destul de sigur din punct de vedere al sanatatii, ca ar exista efecte secundare mai mult sau mai putin grave.

Pentru a clarifica situatia, am cautat studii despre potentialele efecte secundare ale creatinei  si voi prezenta, in randurile care urmeaza, concluziile catorva dintre ele, sperand ca aceste informatii te vor ajuta sa iei cea mai buna decizie pentru sanatatea ta. Studiile sunt numite in josul paginii.

Popularitatea creatinei se datoreaza in special eficientei acesteia in ceea ce priveste accelerarea cresterii musculare si a fortei, daca facem o comparatie intre cei care se antreneaza folosind acest supliment si cei care nu il administreaza, dar respecta acelasi program de antrenament.

Studiile care demosntreaza eficienta creatinei nu sunt putine la numar si as aminti aici unul dintre acestea, efectuat de Pennsylvania  State University, in urma caruia s-a constatat, inca o data, ca persoanele care au folosit creatina au obtinut o crestere semnificativa a fortei (la genuflexiuni si impins din culcat) si au acumulat de doua ori mai multa masa musculara decat un grup similar de sportivi care s-a antrenat fara sa foloseasca creatina.

In privinta efectelor secundare, se aduc in discutie manifestari neplacute precum greata, disconfort abdominal, diaree, crampe musculare, spasme musculare si chiar rupturi musculare. Un studiu care a durat 3 ani si-a propus observarea acestor efecte pe un grup de practicanti de fotbal american care a primit creatina; in urma studiului, nu a fost sesizat niciun efect secundar din cele enumerate mai sus.

Produse pentru masa musculara - Ideal Protein
IDEAL PROTEIN

Concentrat hiperproteic cu absortie in doua trepte de viteza, bogat in glutamina si aminoacizi cu catena ramificata (BCAA).

32 LEI

COMANDA ACUM

Un alt studiu, intins pe 4 ani si publicat in Medicine and Science in Sport and Exercise, a obtinut rezultate similare dupa ce un grup de 175 sportivi a primit fie 10g de creatina zilnic, fie un placebo pentru o perioada de aproximativ 1 an. Cu exceptia unor cazuri izolate de greata sau diaree, nu au fost remarcate alte probleme.

Creatina – efecte secundare neglijabile, beneficii importanteCreatina R

Departe de a fi o substanta periculoasa, creatina exercita un efect protector asupra inimii si a muschilor si pare a fi benefica si in bolile neurologice. Administrarea creatinei, timp de cateva luni, unui grup format din barbati si femei cu un nivel crescut de colesterol, a redus nivelul sangvin al LDL („colesterolul rau”) cu aproximativ o treime.

Un alt studiu, publicat in revista Metabolism demonstreaza eficienta sporita a unui program de antrenament combinat cu administrarea creatinei fata de antrenamentul simplu. Nu au fost inregistrate efecte adverse de niciun fel.

Aceste studii vin sa demonstreze siguranta folosirii creatinei, insa  este de dorit sa se efectueze studii pe loturi mai mari de participanti si pe durate mai lungi de timp pentru a se elimina orice suspiciune, cat de mica.

In general, se recomanda ca persoanele care sufera sau au suferit de afectiuni renale/ hepatice sa isi monitorizeze constant starea de sanatate in timpul administrarii acesteia.

Dr. Serban Damian

Bibliografie:
Greenwood, M., Kreider, R.B., Melton, C. (2003). Creatine supplementation during college football training does not increase the incidence of cramping or injury, Molecular and Cellular Biochemistry, 244, 83-88
Schilling, B.K., Stone, M.H., Utter, A.(2001). Creatine supplementation and health variables: a retrospective study. Medicine and Science in Sports and Exercise, 33, 183-188
Poortmans, J.R., & Francaux, M.(2000). Adverse effects of creatine supplementation: fact or fiction? Sports Medicine, 30, 155-170
Groeneveld, G.J., Beijer, C. (2004). Few adverse effects of long-term creatine supplementation in a placebo-controlled trial. International Journal of Sports Medicine,25
Arciero, P.J., Hannibal, N.S., Nindl, B.C. (2001). Comparison of creatine ingestionand resistance training on energy expenditure and limb blood flow. Metabolism, 50, 1429-1434
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Informaţiile publicate de topculturism.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

14 COMENTARII

  1. E penibil sa afirmi ca iti face bine, chiar nu iti face rau, dar totusi daca ai avut afectiuni hepatice sau renale sa iti monitorizezi constant starea de sanatate.

    PS: Bagati tare baietii ca e important sa areti bine, mai ales daca esti prost…

    • sunt cu analizele la zi, sa spunem asa, de asta am si o baza cand afirm ca in perioada cand am folosit creatina mi.au iesit proaste si cand am lasat.o de tot au iesit ok spre perfecte. decat bolnav pe dinauntru dar facut pe dinafara, mai bine nu. sarac si curat.

  2. Dar de creatinina care se mareste odata cu consumul de creatina nu se spune nimic? eu sunt un caz de exemplu, la analize am avut cretinina din ficat marita , fapt cauzat de folosirea cretinei pe o perioada de 30-60 de zile dupa care am stopat imediat.

  3. Creatinina este anhidrida creatinei (acidul metilguanidilacetic) si reprezinta forma sa de eliminare; se formeaza in tesutul muscular. Creatina este sintetizata in ficat si dupa eliberare este preluata la nivelul musculaturii in procent de 98%6, unde au loc fosforilari, sub aceasta forma avand rol important in stocarea energiei musculare. Cand aceasta energie musculara este solicitata pentru nevoile proceselor metabolice, fosfocreatina este scindata pana la creatinina. Cantitatea de creatina convertita in creatinina se mentine la un nivel constant, care este in raport direct cu masa de tesut muscular a organismului. La barbati 1.5% din stocul de creatina este convertit zilnic in creatinina. Creatina provenita din alimente (in special din carne) creste stocul de creatina si creatinina. Reducerea aportului proteic scade nivelul creatininei prin absenta aminoacizilor arginina si glicina, precursorii creatinei6.

    Creatinina este cel mai fix constituent azotat al sangelui, neinfluentat de majoritatea alimentelor, de efort, ritmul circadian sau de alte constante biologice si este corelata cu metabolismul muscular3;6.

    Recomandari pentru determinarea creatininei serice

    O perturbare a functiei renale reduce excretia de creatinina, determinand cresterea creatininei serice. Astfel, concentratiile de creatinina ofera o aproximare a ratei filtrarii glomerulare.

    Principala utilitate a determinarii creatininei serice este diagnosticarea insuficientei renale.

    Creatinina serica este un indicator mai specific si mai sensibil al functiei renale decat ureea. Totusi, in bolile renale cronice este util sa se determine atat creatinina cat si ureea serica (impreuna cu parametrul uree nitrogen BUN), deoarece raportul BUN/creatinina furnizeaza mai multe informatii1.

    Creatinina serica se determina la prima examinare la pacienti asimptomatici sau simptomatici, la pacienti cu manifestari urinare, hipertensiune, boli renale acute si cronice, boli extrarenale cu diaree, varsaturi, transpiratii profuze, boli acute, postoperator sau la pacienti care necesita ingrijiri medicale intensive, in sepsis, soc, politraumatisme, hemodializa, in boli metabolice (diabet zaharat, hiperuricemie), sarcina, boli cu metabolism proteic crescut (mielom multiplu, acromegalie), tratament cu medicamente nefrotoxice6.

  4. am folosit creatina mult timp sub forma de amestecuri gen nano vapor,c4extreme,cellucor etc…te pompeaza cateva zile dupa care trebuia sa maresc doza..aveam ceva forta nu zic nu…DAR IN REST E O PORCARIE CARE ITI INFUNDA URETRELE,ITI CRESTE TENSIUNEA,ITI IMBACSESTE RINICHII,ITI CRESTE PULSUL,ITI ZVACNESC TAMPLELE,UNEORI AVEAM SI AMETELI…pt cei ce nu cred faceti un experiment simplu..incercati sa dizolvati creatina in apa fiarta sau rece…in apa rece nu se dizolva deloc iar in cea fiarta se dizolva pt monent dar dupa ce se raceste apa apar cristalele de creatina intacte…ei inchipuiti-va cum acela cristale se depun in rinichi vostri sau in muschiul cardiac sau pe uretre cand urinati pt a o elimina…parerea mea e ca are extrem de multe efecte rele fata de cele bune si nu o recomand mai ales pe termen lung…toti medicii cu care am discutat mi-au spus acelasi lucru si anume ca slabeste inima si se depune in rinichi…si inca un aspect fff important e ca la noi produsele sunt cu creatina de proasta calitate din china sau alte mizerii din astea false…

  5. @tex

    Acele simptome nu le-ai avut de la creatina ci de la pre-workouturi, in special de la cafeina ! Creatina nu face asa ceva.
    Pastrand doze normale de creatina este FOARTE benefica, s-a dovedit in nenumarate studii de zeci de ani, pana in ziua de azi, ramane cel mai simplu dar cel mai potent ingredient pentru exercitii fizice.
    La doze normale ma refer undeva la 6gr/zi, chestia cu incarcarea e bullshit.
    Bea multa apa, mult mai multa ca in mod normal (vei observa ca urinezi mai des pe creatina) si nu ai nici o treaba, nu se depune pe rinichi, uretre, artere samd.
    Sunt chestii testate si retestate. Luati cu incredere creatina, dar luati cu cap !! luand 20gr/zi timp de 3 luni dupaia apari cu probleme, nu da vina pe supliment.

  6. GABY,eu stiu pe pielea mea ce am patit…am luat apoi si preworkouturi fara creatina doar cu cofeina,arginina si alte chestii dar repet fara pic de creatina si nu am avut nici un fel de problema…sunt tari in care creatina e inclusa pe lista subst dopante…vezi cazuri la fotbalisti in italia depistati pozitiv cu creatina…tu spui ca urinezi mai des pe creatina…cum sa fie asa cand creatina tocmai asta face,retine apa in corp nu o elimina…tu probabil urinezi mai des pt ca bei f multa apa nu de la creatina…sincer,ai vazut si tu ca nu se dizolva in apa???atunci de ce s-ar dizolva in corp?de ce nu s-ar depune cristalele alea in rinichi??iar doza normala ar fi de 5 gr pe zi nu 6…si in nici un caz cum zic expertii astia pe aici ca poti sa iei la nesfarsit ca nu ai nici o problema….si apoi din ce am vazut din postarile tale daca nu ma insel tu cam esti fanul steroizilor nu?daca iei si stero si creatina probabil ca de aia nu simti inca efecte secundare ale creatinei…se stie ca steroizii sunt o minune pt refacerea organismului rapida asa ca e posibil si asta….

  7. tex

    Ma repet, acele efecte descrise de tine NU se datoreaza creatinei, cunosti macar cum functioneaza creatina ?
    Citez: „te pompeaza cateva zile dupa care trebuia sa maresc doza”, eu ce am scris mai sus ? Doza este de 5-6gr zilnic, ca tu maresti doza si spui ca pune stres in plus pe rinichi si prostata nu este vina suplimentului.
    2 la mana, urinezi mult mai des pe creatina tocmai DIN CAUZA ca retii mai multa apa in tesutul muscular, asa ca, corpul, incearca sa echilibreze asta, exista exces de apa in corp, si singurul mod eficient sa o elimini este urina ! N-ai observat ca e aproape incolora de fiecare data ? In special noaptea ? Aia e apa in exces.
    3 la mana, asta cu depusul pe artere, uretre, rinichi, creier, este o prostie crasa, ce treaba are dizolvatul in apa cu absortia creatinei de catre corp ? Dupa logica ta, noi dizolvam alimentele ingerate cu apa ?
    Hai ca-ti explic eu pe scurt mecanismul, creatina este absorbita si stocata in celulele musculare sub forma de fosfocreatina (nu cred ca trebuie sa-ti spun ce face fosfocreatina nu?) pana ajung maxim incarcate, excesul este eliminat prin urina, o doza normala de creatina este absorbita in proportie de 95%. Ai internetul la dispozitie, ai putea cerceta putin inainte sa spui chestii neadevarate.

    Imi pari o persoana care cunoaste ceva despre acest sport, dar cateodata nu-ti folosesti logica si esti prea subiectiv, ca si ultimul tau paragraf cum ca eu sunt fan steroizi si un „steroizat” ? Ma abtin sa-ti comentez ultima fraza pentru ca e scrisa orbeste fara nici o logica valida.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.