Exerciții fizice pentru musculatura îmbătrânită

0
9

Geriatric, cetăţean în etate, înaintat în vârstă sau chiar bătrân… contează prea puţin modalitatea de formulare pentru care optăm, eufemismele îşi pierd valoarea de atenuare a unui sens nedorit, ceea ce contează e că nimeni nu vrea să îmbătrânescă. Însă, procesul de îmbătrânire este, din păcate, inevitabil. Da, inevitabil, însă nu şi ireversibil.

Cele mai bune exerciții fizice pentru musculatura îmbătrânită

 

Când ne gândim la bătrâneţe, ne imaginăm automat efectele devastatoare pe care acest proces le are asupra fizicului nostru, ne gândim oripilaţi la cum diverse părţi ale corpului nostru încep să piardă lupta cu gravitaţia, la modificările ce survin asupra tenului nostru, asupra pielii în general, asupra culorii părului şi tot aşa. Însă pierdem din vedere că procesul de îmbătrânire are implicaţii mult mai profunde, care merg până la nivel celular. Pe măsură ce musculatura noastră îmbătrâneşte, daunele suferite la nivel celular sunt tot mai severe pentru că celulele noastre nu se mai regenerează la fel de repede, iar mitocondriile (dacă ai lipsit de la cursul acesta de biologie, îţi spunem noi că mitocondria este un organit citoplasmatic alcătuit din proteine, lipide și enzime care asigură celulei energia necesară) devin mai rare şi mai puţin viguroase.

Produse pentru masa musculara - Ideal Protein
IDEAL PROTEIN

Concentrat hiperproteic cu absortie in doua trepte de viteza, bogat in glutamina si aminoacizi cu catena ramificata (BCAA).

Acum că am lămurit şi statutul mitocondriilor degenerative, să reluăm ideea expusă anterior referitoare la reversibilitatea procesului de îmbătrânire fiindcă da, se pare că este reversibil. Nu putem obţine viaţă fără de moarte şi tinereţe fără bătrâneţe (nu încă, cel puţin), însă avem posibilitatea de a încetini şi poate chiar de a ameliora efectele negative ale îmbătrânirii. Cum? Prin exerciţii fizice, prin antrenament, prin mişcare.

Ai nevoie de exercitii fizice in fiecare zi?

Nu e un secret că mişcarea e bună pentru noi. Dacă nu din altă parte, cel puţin de la spoturile publicitare care predică avantajele aduse de minim 30 de minute de mişcare pe zi (şi care ne întrerup filmul preferat), tot ştim că e bine să faci exerciţii fizice în fiecare zi.

 

Însă câţi dintre noi cunosc în detaliu implicaţiile beneficiilor aduse de mişcare asupra organismului la nivel celular? Inclusiv specialiştii au dificultăţi în argumentarea acestui aspect şi de fapt, cunosc surprinzător de puţin impactul exerciţiilor la nivelul celulelor şi modul lor diferit de acţionare în funcţie de anumite variabile cum ar fi tipul de activitate fizică prestată şi vârsta celui care face exerciţiile.

Cum afecteaza diferitele exercitii fizice musculatura imbatranita

Cercetătorii de la Mayo Clinic (un cerc de cercetare medicală non-profit din Rochester, Minnesota cu peste 4500 de doctori specializaţi în tratarea cazurilor dificile) au organizat relativ recent un experiment celular pe 72 de subiecţi participanţi de sex feminin şi masculin, sănătoşi, dar sedentari, din următoarele categorii de vârste: până în 30 de ani inclusiv şi peste 64 de ani. Fiecare participant a fost supus unor evaluări preliminare pentru a determina condiţia aerobică, nivelul glicemiei, activitatea genetică şi starea mitocondriilor din celulele care compun musculatura. Ulterior, subiecţilor le-au fost repartizate (în mod aleatoriu) seturi diferite de exerciţii fizice.

“Regimul” – dacă îl putem numi astfel – atribuit fiecăruia dintre participanţi a fost diferit: de la antrenamente riguroase cu greutăţi, efectuate de câteva ori pe săptămână, la scurte sesiuni de pedalare (pedalare intensă timp de 4 minute alternată cu perioade de rapaos de 3 minute, iar secvenţele se repetau de încă trei ori) pe bicicletele staţionare, de câteva ori pe săptămână. Alt grup de participanţi au avut de pedalat în ritm moderat timp de 30 de minute pe bicicletele staţionare tot de câteva ori pe săptămână, alternând cu ridicarea de greutăţi mici în celălalte zile. Ultimul grup (numit şi grupul de control) nu a practicat niciun fel de exerciţii.

Îşi mai aminteşte cineva de evaluările preliminare (glicemie, condiţie aerobică etc.)? Ei bine, după 12 săptămâni, analizele au fost repetate şi rezultatele au fost… revelatoare.

În primul rând, condiţia fizică s-a ameliorat pentru toţi practicanţii la exerciţii, la fel şi nivelul glicemiei. Bineînţeles că subiecţii care au ridicat greutăţi au înregistrat creşteri mai mari la capitolul masă musculară şi forţă decât ceilalţi participanţi, iar cei ce au pedalat intens pe intervale scurte şi-au dezvoltat mai mult anduranţa – până aici, nimic surprinzător.

Influenta exercitiilor fizice la nivel celular

Dar la nivel celular ce se întămplă? Biopsia celulelor musculare a dezvăluit o serie de rezultate surprinzătoare. În rândul subiecţilor mai tineri care au efectuat sesiunile intense de pedalare pe intervale scurte, s-a înregistrat o modificare a nivelului de activitate în 274 de gene, în timp ce subiecţii care au practicat pedalatul în ritm moderat au înregistrat modificări ale activităţii în 170 de gene, iar grupul care a ridicat greutăţi în doar 74 de gene.

Însă, în rândul subiecţilor mai avansaţi în etate, aproape 400 de gene au înregistrat modificări în cazul sesiunilor scurte şi intense de pedalare, doar 33 de gene şi-au modificat nivelul de activitate în cadrul grupului care a ridicat greutăţi şi doar 19 gene au indicat modificări din interiorul grupului de practicanţi ai pedalatului moderat.

Antrenamentele intense  – soluția antiîmbătrânire?

Avem, deci, dovezi care sprijină ideea că genele (mai precis genele care au înregistrat modificări semnficative ale nivelului de activitate din rândul subiecţilor care au practicat antrenamentele intense, pe intervale scurte de timp) influenţează capacitatea mitocondriilor de a produce energia necesară pentru a susţine celulele musculare. Mai ales acest grup de subiecţi a manifestat o ameliorare importantă a numărului şi a condiţiei mitocondriilor şi ca să fim şi mai specifici, mai ales persoanele mai în vârstă din interiorul acestei facţiuni au avut rezultate foarte bune.

Se pare că avem o soluţie pentru a corecta degradarea celulelor responsabile de musculatura noastră şi această soluţie vine sub forma exerciţiilor, mai ales a exerciţiilor intensive. Dacă ne gândim la experimentul de mai sus, putem concluziona că celulele persoanelor mai în vârstă au reacţionat chiar mai bine decât celulele grupului mai tânar la antrenamentele intense.

Deci nu e niciodată prea târziu pentru mişcare şi da, procesul de îmbătrânire poate fi încetinit. Viitorul sună promiţător!

Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Informaţiile publicate de topculturism.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here