Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Exercițiile fizice influențează mărimea creierului

Pregătește-te să fii uimit fiindcă ceea ce urmează să citești, cu siguranță îți va zgudui întregul sistem de valori chiar din temelii. Să vedem mai întâi despre ce e vorba. Până acum, lumea se împărțea în două tabere diametral opuse: cei ce merg la sală să „tragă de fiare” și cei ce citesc, adică trag de fiare cu creierul cum ar spune gașca veselă de la Sector 7. Până aici, nimic nou sub soare, adevărata epifanie abia acum urmează.

Exercitii fizice pentru sanatatea creierului

S-ar părea că de fapt, exercițiile aerobice au capacitatea de a îmbunătăți memoria și ameliorează sănătatea creierului nostru pe măsură ce înaintăm în etate. Deci inclusiv creierul nostru beneficiază de sesiunile de antrenament fizic, nu doar musculatura. Dar să nu ne pripim să tragem concluziile! Înainte să ne întoarcem împotriva cărților, vrem să îți prezentăm pe îndelete rezultatele unui studiu interesant care spriină ideea enunțată mai sus fără a propovădui închiderea bibliotecilor și transformarea lor în săli de forță.

Efectele exercițiilor aerobice asupra creierului

Hai să vedem despre ce e vorba! Cercetători de top din Australia (mai precis, de la Institutul Național de Medicină Complementară din Sydney, Australia) și din Marea Britanie (reprezentanți ai Universității din Manchester) și-au unit forțele printr-o colaborare inedită al cărei scop declarat a fost să analizeze efectele exercițiilor aerobice asupra creierului nostru.

Hipocampul (conform Dicționarului Explicativ al Limbii Române, hipocampul este o excrescență de substanță cenușie, localizată în planșeul ventriculilor laterali; in termeni mai clari, e o componentă majoră a creierului și joacă un rol important în trecerea informației din memoria de scurtă durată în memoria de lungă durată precum și în orientarea în spațiu) a fost vedeta acestui studiu fiindcă influența sa asupra memoriei noastre, dar și asupra altor funcții ale creierului este esențială.

Dupa 40 de ani creierul isi micsoreaza volumul

Nu e un secret că sănătatea se deteriorează pe măsură ce îmbătrânim, inclusiv sănătatea creierului nostru. De fapt, după vârsta de 40 de ani, creierul nostru își micșorează constant volumul cu aproximativ 5% la fiecare 10 ani scurși. Da, numărătoarea inversă începe după 40 de ani!

Studiile efectuate pe șoarecii de laborator au arătat că exercițiile fizice au un efect benefic asupra hipocampului în sensul că stimulează creșterea volumetrică a acestei componente a creierului. Cât despre oameni, nu s-au înregistrat până în prezent rezultate concludente în această direcție.

14 studii experimentale, 737 de oameni

Cercetătorii noștri (adică cei din Australia și Marea Britanie) au abordat 14 studii experimentale, analizând tomografiile a 737 de oameni înainte și după efectuarea unor programe de exerciții aerobice. Participanții la aceste experimente au fost aleși în funcție de anumite criterii predefinite pentru a include atât adulți sănătoși, cât și persoane cu afecțiuni cognitive ușoare cum ar fi Alzheimer (o afecțiune degenerativă progresivă a creierului care apare mai ales la persoane de vârstă înaintată, producând o deteriorare din ce în ce mai accentuată a funcțiilor de cunoaștere ale creierului) și persoane diagnosticate clinic cu boli mintale ca depresia sau schizofrenia. Grupul selectat a fost eterogen și din punct de vedere al vârstei (între 24 și 76 de ani, cu o medie de vârstă de 66 de ani).

Evident că au fost analizate intensiv efectele exercițiilor aerobice precum mersul, alergatul pe banda de alergat și pedalarea pe bicicletele staționare pe intervale cuprinse între 3 și 24 de luni, cu o frecvență a sesiunilor cuprinsă între 2 și 5 pe săptămână.

Rezultatele obținute per ansamblu au indicat că exercițiile fizice nu au impactat volumul total al hipocampului, însă partea stângă a hipocampului s-a mărit semnificativ.

Influenta pozitiva a exercitiilor fizice asupra creierului

Unul dintre autorii studiului (care, apropo, a fost publicat și în jurnalul de specialitate „NeuroImage”) a declarat că acest experiment aduce probe irefutabile în sprijinul teoriei conform căreia exercițiile fizice au o influență pozitivă asupra sănătății creierului uman.

Mai concret, se pare că exercițiile fizice produc o reacție chimică în creierul nostru, reacție responsabilă cu decelerarea deteriorării inerente înaintării în vârstă. Altfel spus, deteriorarea creierului care se produce pe măsură ce organismul nostru îmbătrânește, e încetinită de exercițiile fizice.

Datele indică o direcție clară: exercițiile aerobice nu măresc dimensiunea hipocampului, ci încetinesc deteriorarea sau mai bine zis, micșorarea creierului nostru. Deci, nu e ca și cum creierul nostru ar practica… poate culturism de performanță, ci e mai mult un program de întreținere.

S-a vehiculat inclusiv ipoteza că rezultatele obținute are avea implicații și în prevenirea afecțiunilor neuro-degenerative asociate cu avansarea în etate cum ar fi demența sau boala Alzheimer, nu doar în „îmbătrânirea sănătoasă”, însă la momenul actual, sunt doar speculații. E nevoie de alte studii și de multă cercetare pentru a putea demonstra această teorie.

Exercitiile fizice – sanatate la dublu

Pentru noi, însă, primul pas e deja făcut. Avem nevoie de mișcare, avem nevoie de antrenament și de exerciții fizice indiferent de vârstă. Evident, nu (strict) din motive superficiale legate de aspectul fizic pentru că scopul nu este să candidăm cu toții la Miss, respectiv Mister Univers, ci să fim sănătoși cât mai mult timp posibil atât din punct de vedere fizic, cât și din punct de vedere mintal.

Preocuparea pentru starea de sănătate și păstrarea unei bune condiții fizice și mintale sunt (și dacă nu sunt încă, ar trebui să devină) prioritare, iar acum știm nu doar din auzite sau conform părerii colective, ci din surse sigure și demonstrate că e bine să fim activi pe tot parcursul vieții.

Dacă o plimbare relaxantă sau o jumătate de oră de pedalat de câteva ori pe săptămână ne asigură deplinătatea capacităților mintale și bonus, o pereche de fesieri tari ca piatra și care sfidează forța gravitațională chiar și la vârste înaintate, de ce să nu profităm?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole recomandate