Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Fitnessul ca mod de viata

mod de viata

Elementele care compun fitnessul ca mod de viata…

Ele reprezinta acele criterii care ar trebui avute in vedere de toti cei care fac sport si care ar trebui indeplinite in mod cumulativ. Fiecare dintre elementele care compun fitnessul sunt importante luate separat, insa impreuna, aceste elemente sunt vitale. Intr-un articol precedent am avut in vedere rezistenta cardiovasculara, care este probabil cel mai important element al fitnessului ca mod de viata. Aceasta reprezinta capacitatea inimii, a vaselor sangvine si a sangelui de a transporta oxigen si nutrienti catre celule si, de asemenea, de a elimina reziduurile de metabolism. In acest articol vom discuta si despre celelalte elemente care compun fitnessul, si anume: forta rezistenta, flexibilitatea si controlul greutatii.

Un mod de viata care cultiva mai multe elemente

Forta este definita ca fiind nivelul la care un muschi poate exercita puterea maxima. Mai precis, este abilitatea muschiului de a executa o singura miscare pe o anumita traiectorie, impotriva unei rezistente maxime. Pentru o imagine mai clara, inchipuiti-va un powerlifter doborand un record la impins cu bara din orizontal. De-a lungul timpului, au fost recunoscute cateva moduri eficace de a „construi” forta. Cel mai bun si cel mai popular mod ramane efectuarea de exercitii cu greutati, crescand progresiv greutatea folosita. In masura in care forta musculara creste, este marita si greutatea folosita.

Forta maxima poate fi atinsa efectuand 3-4 serii a cate 4-6 repetari dintr-un exercitiu impotriva unei rezistente maxime, cu pauze nu mai mici de 3 minute intre serii. De asemenea, recuperarea musculara de 48-72 de ore intre antrenamente, pentru aceeasi grupa musculara, asigura atingerea punctului maxim al fortei.

Rezistenta musculara este abilitatea muschiului de a repeta o miscare, de cat mai multe ori, cu o greutate suficient de mare, timp de cateva minute. Rezistenta musculara se afla in stransa legatura cu forta musculara. Spre exemplu, un ciclist are nevoie pentru o cursa si de forta, dar si de rezistenta musculara. Culturistii au de asemenea nevoie de rezistenta si de forta. In pregatirea lor, culturistii efectueaza antrenamente cu greutati mari pentru cresterea fortei si implicit a masei musculare, dar si antrenamente de rezistenta musculara care conduc la epuizare musculara, creand mediul propice pentru hipertrofie musculara.

Flexibilitatea reprezinta capacitatea de a folosi muschii si articulatiile pe intreaga cursa a unei miscari. Flexibilitatea imbunatateste abilitatea de a efectua miscari si previne accidentarile muschilor si articulatiilor. Niciun sport sau exercitiu nu poate asigura flexibilitate maxima. Flexibilitatea poate fi crescuta introducand in mod regulat in programul de antrenament elemente de streching. Aceasta forma de antrenament trebuie sa fie executata separat si precedata de alte tipuri de incalzire, precum alergare usoara sau bicicleta stationara, si nu ca element de incalzire pentru alte tipuri de activitati.

Un studiu arata ca powerlifterii sunt mai flexibili decat atletii, iar culturistii sunt mai flexibili chiar decat powerlifterii, deoarece antrenamentele culturistilor cuprind exercitii pentru toate grupele musculare efectuate pe intreaga cursa a miscarii.

Controlul greutatii. Fiecare kilogram de grasime corporala stocheaza 7.000 de kcal, mai mult decat suficient pentru a alerga la doua competitii de maraton. Pericolele obezitatii sunt multe, insa un anumit procent de grasime corporala este necesar. Este stiut faptul ca grasimea asigura protectie organelor interne impotriva socurilor, elibereaza energie pe timpul antrenamentelor aerobice, izoleaza impotriva frigului si ajuta la absorbtia vitaminelor liposolubile. Sigur, excesul de grasime corporala nu are niciun beneficiu pentru sanatate.

Procentul normal de grasime corporala este de 15% pentru barbati si 19% pentru femei. Mai mult de jumatate din grasimea corporala este depozitata sub piele. Masa musculara corporala cantareste mai mult decat grasimea corporala iar, din acest motiv, diagramele cu privire la greutatea normala a individului reprezinta indicatori improprii pentru persoanele cu o activitate fizica intensa si mai ales pentru cei care practica fitnessul si culturismul. Un test simplu poate arata daca procentul de grasime corporala este prea mare. Ridicati bratul si flexati antebratul cu bicepsul relaxat. Apucati intre doua degete plica de piele de sub triceps. Daca aceasta este mai mare de 1 cm, inseamna ca procentul vostru de grasime corporala este mare. Reducerea numarului de calorii ingerate zilnic, alaturi de un program de activitate fizica sustinuta, este cel mai sigur mod de a normaliza si stabiliza greutatea corporala.

Cu adevarat un mod de viata sanatos

In final, pentru a concluziona, fitnessul este mai mult decat activitate la sala. Fitnessul este nutritia, este evitarea otravirii voluntare cu tigari, alcool si altele, este acordarea de suficient timp pentru odihna si refacere. Este de fapt un mod de viata pe care fiecare dintre noi ar trebui sa-l constientizeze.

 

Daniel Oprea

campion balcanic

 

3 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole recomandate