10 motive pentru care ai putea avea nevoie de suplimente de fier

0
395

Multe persoane se tem sa ia suplimente de fier, desi fierul este un mineral vital pentru sanatate. Toate celulele din organism contin o anumita cantitate de fier, insa majoritatea fierului din organism se afla concentrata in celulele rosii din sange. Celulele rosii transporta oxigenul din plamani catre organele si tesuturile din organism.

Fierul are rolul de a crea energie din nutrienti. El contribuie, de asemenea, la transmiterea impulsurilor nervoase – semnalele care coordoneaza actiunile diferitelor parti ale organismului. Daca ai in organism mai mult fier decat iti este necesar, el va fi stocat in corp pentru utilizari viitoare.

In general, oamenii obtin intreaga cantitate de fier de care au nevoie din alimentatie.

Exista anumite situatii si boli in care va fi necesar sa incluzi in dieta suplimente de fier.

Produse pentru masa musculara - Ideal Protein
IDEAL PROTEIN

Concentrat hiperproteic cu absortie in doua trepte de viteza, bogat in glutamina si aminoacizi cu catena ramificata (BCAA).

31 LEI

COMANDA ACUM

De ce ai nevoie de suplimente de fier?

Ai o anemie feripriva

celule-rosii

Anemia cu deficienta de fier (anemie feripriva) apare atunci cand nu ai destul fier in celulele rosii. Fara un nivel sanatos de fier, celulele rosii din sange nu pot oferi in mod eficient oxigen celulelor si tesuturilor.
Printre simptomele anemiei se numara oboseala, slabiciunea, ameteala si dificultatile de concentrare. Anemia feripriva este cea mai comuna forma de anemie din lume, milioane de oameni din intreaga lume avand o astfel de anemie.
Printre cauzele obisnuite ale anemiei se numara menstruatia (mai ales atunci cand hemoragia este intensa sau prelungita), ulcerul peptic, cancerul de tract digestiv, pierderea de sange dupa traume sau dupa donatii de sange, sangerari gastro-intestinale provocate de folosirea prelungita de medicamente precum aspirina sau ibuprofen.

Esti insarcinata

suplimente-fier-in-sarcina

Femeile care nu sunt insarcinate sau nu alapteaza au nevoie de o cantitate de fier cuprinsa intre 15 si 18 miligrame de fier pe zi. Femeile insarcinate, in schimb, au nevoie de mult mai mult fier. In general aportul recomandat de fier din dieta pentru o femeie insarcinata este de 27 de mg pe zi.
Nu dubla cantitatea de vitamine prenatale daca iti faci griji cu privire la cantitatea insuficienta de fier pe care e posibil sa o primesti, pentru ca asta poate duce la un aport prea mare de alte vitamine, ceea ce poate dauna copilului.
Discuta cu medicul despre administrarea de suplimente de fier in paralel cu vitaminele prenatale.

Ai un bebelus

suplimente-fier-pentru-bebe

In perioada in care se afla in pantecul mamei, copiii isi construiesc depozite de fier, de la mame. Aceste depozite sunt folosite in primele sase luni de viata, atunci cand sunt alaptati.

Incepand cu varsta de 6 luni, este bine ca parintii sa adauge in dieta copiilor alimente bogate in fier, astfel incat nivelul de fier sa ramana intr-un interval sanatos.
Majoritatea pediatrilor recomanda utilizarea unei formule de lapte care contine fier daca hranesti copilul cu alt lapte decat cel de la san.

Copiii prematuri, care nu au avut timp sa acumuleze depozitele de fier despre care aminteam, e posibil sa aiba nevoie de suplimentarea cu fier.
Intreaba intotdeauna pediatrul daca e necesar sau indicat sa introduci suplimente de fier in dieta copilului tau.

Citeste si: Lipsa de fier? O lista cu alimente bogate in fier

Esti la menstruatie

Menstruatia epuizeaza depozitele de fier ale unei femei. Acesta este motivul pentru care in randul femeilor incidenta anemiilor este mult mai mare decat in randul barbatilor.
Mai mult decat atat, unele cercetari sugereaza chiar ca apartenenta etnica este, in unele tari, un factor de risc pentru aparitia anemiei. Astfel, in SUA 19% dintre femeile afro-americane si mexicano-americane sufera de anemie, comparativ cu 9-12% femei din randul populatiei non hispanice albe.

Faci sport

sportul-si-deficienta-de-fier

Potrivit studiilor recente, femeile atlete au un risc mai mare de a dezvolta o deficienta de fier. Motivul exact nu este insa cunoscut. Cercetatorii au incercat sa explice acest lucru prin aceea ca sportivii au nevoie de mai multe celule rosii pentru a transporta oxigenul, astfel incat sa poata continua sa faca exercitiu fizic.
Daca esti o persoana foarte activa si faci in mod regulat sport, dar recent ai observat anumite simptome ale anemiei, ar fi bine sa stai de vorba cu medicul tau si sa faci niste analize, astfel incat sa depistezi daca exista sau nu o anemie instalata.

Citeste si: Proteine si suplimente proteice – un ghid complet

Ai parte in mod regulat de hemoragii

Persoanele care au in mod frecvent episoade hemoragice necesita adesea cantitati mai mari de fier in organism. Cei care doneaza sange in mod obisnuit, ca si persoanele care au sangerari gastro-intestinale se afla intr-o grupa mai mare de risc.
Sangerarile gastro-intestinale pot fi cauzate de medicamente sau de boli precum ulcerul sau cancerul.
Daca suferi in mod constant de carenta de fier, donarea de sange in mod repetat nu este deloc o practica recomandabila.

Faci dializa

Multe persoane care fac dializa pentru boli de rinichi necesita o cantitate suplimentara de fier. Rinichii sunt responsabili pentru secretarea eritropoietinei, un hormon responsabil cu proliferarea numarului de celule rosii. Atunci cand rinichii nu functioneaza in mod adecvat, anemia este un efect colateral pe care il remarcam adesea.

E posibil ca in timpul dializei sa pierzi, de asemenea, o cantitate mica de sange. In plus, dietele din perioada dializei limiteaza adesea aportul de fier. Unele medicamente pe care le iau persoanele care fac dializa folosesc fier sau interfereaza cu capacitatea organismului de a absorbi fierul.
Stai de vorba cu medicul tau despre ce anume poti face pentru a mentine un nivel sanatos de fier in perioadele in care faci dializa.

Iei medicamente care impiedica absorbtia fierului

medicamente-care-impiedica-absortia-de-fier

Exista medicamente care pot interfera cu capacitatea normala a organismului de a asimila fierul. Printre aceste medicamente se numara chinolonele (o familie de antibiotice care include si ciproflaxacinul si levofloxacinul), tetraciclina, ranitidina (Zantac) si Omeprazolul (Omez, Nexium) pentru ulcere, arsuri sau alte probleme stomacale, inhibitori ai enzimei de conversie a angiotensinei (medicamente pentru tensiune), colestipol si colestiramina pentru sechestrantii acizilor biliari care scad colesterolul.

Daca iti faci griji cu privire la efectele folosirii unui astfel de medicament, care ar putea duce la aparitia anemiei, stai de vorba cu medicul tau despre aceasta problema, insa nu opri administrarea medicatiei decat daca primesti in mod cert indicatii sa faci asta.

Ai ADHD

Un studiu efectuat in anul 2014 in Statele Unite a descoperit ca deficienta de fier este din ce mai mult asociata cu ADHD (Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atentie).
Dupa ce a studiat nivelul de fier, feritina, vitamina D, magneziu, calciu si fosfor, cercetatorii au descoperit un nivel scazut de fier si feritina la copiii cu ADHD. Feritina este cea care stocheaza sangele in celule pentru o utilizare ulterioara.

Suferi de tuse asociata cu administrarea de inhibitori ACE

Medicii prescriu inhibitori ACE (inhibitori ai enzimei de conversie a angiotensinei) pentru a trata un numar de boli, printre care boli cardiovasculare, tensiune ridicata, diabet de tip 2, boli usoare de rinichi.
Inhibitorii ACE pot chiar preveni bolile de rinichi la persoanele suferind de diabet de tip 2.
O tuse uscata este un efect colateral comun al acestei medicatii.

Potrivit unui studiu publicat recent, pacientii care primesc zilnic 200 de mg de sulfat de fier din suplimente, la cel putin doua ore dupa ce au luat inhibitorul ACE, sunt mai putin predispusi la aparitia acestui gen de tuse.
Mai mult, cercetatorii au descoperit chiar ca administrarea de fier creste cantitatea de oxid nitric din sange, care ajuta la reducerea tusei asociate cu administrarea de inhibitori ACE.

Suplimenter de fier – sfaturi privind administrarea

administrare-suplimente-nutritive

Majoritatea persoanelor raspund bine la administrarea de suplimente de fier, care sunt disponibile sub forma de capsule. Insa exista si categoria celor cu un nivel foarte scazut de fier, care e posibil sa aiba nevoie de administrare intravenoasa de fier.

In mod ideal, ar trebui ca suplimentele de fier sa fie administrate pe stomacul gol, pentru ca alimentele pot scadea cantitatea de fier pe care o asimileaza organismul. Suplimentele de fier luate cu mancare sau cu bauturi ce contin vitamina C vor ajuta organismul sa asimileze mai bine fierul.
Ai grija sa iei numai doza recomandata de fier! O cantitate prea mare poate fi toxica, mai ales in cazul copiilor. In plus, stai de vorba cu medicul despre durata exacta de timp in care va fi nevoie sa consumi suplimente de fier.

Iti mai recomandam:

Suplimentele nutritive – necesare sau nu practicantului de fitness?

De ce avem din ce in ce mai multa nevoie de suplimente alimentare

Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Informaţiile publicate de topculturism.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.