Tot ce trebuie sa stii despre oboseala si febra musculara

febra si oboseala musculara

Oboseala musculara este starea in care muschiul devine incapabil sa efectueze contractii. Apare prin functionarea defectuoasa a oricareia dintre componentele traseului de transmitere a impulsului nervos (sistemul nervos central si periferic) sau a efectorului (fibrele misculare).

Oboseala musculara care apare din cauza sistemului nervos central poate avea loc prin:

  • inhibarea eforturilor voluntare de la nivelul scoartei cerebrale;
  • functionarea defectuoasa a neuronilor motori;
  • demotivare psihica.

Oboseala musculara care survine din cauza fibrelor musculare poate avea loc prin:

  • inhibarea terminatiilor nervoase;
  • consumul mediatorului chimic (acetilcolina);
  • conformatia spatiala defectuoasa a receptorilor pentru acetilcolina;
  • imposibilitatea eliminarii ionilor de calciu din cisternele reticulului sarcoplasmatic;
  • imposibilitatea legarii ionilor de calciu acestora de troponina (cand aceasta are aranjare spatiala defectuoasa);
  • consumul compusilor energetici din fibra musculara etc.
Produse pentru masa musculara - Ideal Protein
IDEAL PROTEIN

Concentrat hiperproteic cu absortie in doua trepte de viteza, bogat in glutamina si aminoacizi cu catena ramificata (BCAA).

oboseala si febra musculara

Cand si de ce apare febra musculara

Febra musculara apare dupa antrenamentele intense sau la incepatorii care efectueaza primele antrenamente.

Este resimtita ca durere si arsura musculara. Poate aparea imediat dupa efectuarea antrenamentului sau a efortului fizic (febra imediata) sau la circa opt ore dupa acestea (febra tarzie).

Febra musculara imediata apare ca urmare a stimularii receptorilor pentru durere  de unii produsi ai metabolismului muscular, rezultati in timpul travaliului muscular, in special protoni (ioni de hidrogen) si acid lactic, care acidifiaza zona. Acestia sunt eliminati din muschi in circa o ora de la incetarea efortului.

Febra musculara imediata dureaza cateva ore.

Febra musculara tarzie este resimtita frecvent incepand de a doua zi, devenind mai intensa dupa 24 de ore de la efort. Scade apoi in intensitate si dispare in cateva zile. Desi nu sunt cunoscute cu siguranta cauzele producerii acesteia, pe baza succesiunii de evenimente ce o insotesc, au fost emise cateva teorii, care implica:

  • producerea microtraumatismelor la nivelul fibrelor musculare (rupturi ale proteinelor de la nivelul membranelor Z, pe care sunt inserate atat filamentele contractile subtiri, cat si filamentele elastice insotitoare ale acestora);
  • aparitia leziunilor la nivelul sarcolemei fibrelor musculare, care conduc la patrunderea cationilor extracelulari de calciu in sarcoplasma, inhiband sinteza ATP, si la aparitia leziunilor la nivelul membranelor Z, la degradarea proteinelor din filamentele contractile si, in ultima instanta, la necroza celulelor musculare;
  • inflamarea locala, prin activarea si patrunderea celulelor imunitare in zonele de necroza a celulelor musculare;
  • aparitia infiltratiilor fluide, care exercita presiunea asupra terminatiilor nervoase;
  • acumularea reziduurilor celulare si a produsilor de degradare celulara in lichidele infiltrate si stimularea terminatiilor nervoase receptive la durere, odata cu aparitia simptomelor febrei musculare.

Pentru reducerea simptomelor, este necesara odihna suficienta, recuperare activa, prin efectuarea unor miscari lente, care sa foloseasca muschiul sau muschii afectati, nutritie echilibrata si folosirea unor antiinflamatoare nesteroidiene, precum aspirina.

Tipuri de fibre musculare

fibre musculare

In functie de calea metabolica prin care obtin CrP si de timpul necesar contractiei, fibrele musculare sunt impartite in doua tipuri:

  • fibre de tipul I, fibre lente
  • fibre de tipul al II-lea, fibre rapide (acestea sunt de tip IIa si IIb).

Fibrele lente obtin cantitatea necesara de CrP prin fosforilare oxidativa, fiind denumite alternativ fibre lente oxidative. Deoarece au cantitate mare de sarcoplasma bogata in mioglobina, de culoare rosie, sunt denumite si fibre rosii inchise. Sunt irigate de o retea bogata de capilare, au diametre reduse, dezvolta forta redusa si pot functiona continuu, timp de mai multe ore. Fibrele lente oxidative se gasesc in proportie ridicata in muschii implicati in mentinetea posturii corporale: muschii gatului, muschii perivertebrali, muschii fesieri etc.

Fibrele rapide sunt de doua tipuri:

  • fibre de tipul IIa, fibrele care obtin CrP prin fosforilare oxidativa si prin glicoliza, motiv pentru care sunt denumite si fibre intermediare sau fibre rapide oxidative. Continand o cantitate relativ mare de sarcoplasma bogata in mioglobina, sunt denumite si fibre rosii. Au diametre intermediare, dezvolta forta medie si pot functiona la capacitate maxima timp de o jumatate de ora. In timpul contractiei musculare, sunt recrutate dupa cele lente si se gasesc in proportie mai mare in muschii membrelor inferioare;
  • fibre de tipul IIb, care obtin CrP prin glicoliza, fiind denumite si fibre rapide de glicolitice. Continand putina mioglobina, apar pale, fiind denumite si fibre albe. Au diametrul cel mai mare, sunt irigate de o retea capilara putin densa si functioneaza la capacitate maxima timp de cateva minute. In timpul antrenamentelor, fibrele rapide glicolitice sunt recrutate ultimele, fiind foarte solicitate, realizand sinteza proteica intensa si marindu-si cel mai putin diametrul. Pe baza lor, are loc cresterea musculara. Sunt prezente in proportii mai mari in muschii membrelor superioare.

Muschii scheletici contin toate tipurile de fibre, dispuse in mozaic, cu reparatie procentuala dependenta de locul si de functia muschiului, dupa un model definit genetic, dar si de individ, fara a avea vreo importanta sexul acestuia.

In functie de antrenamentul efectuat, fibre de tipul IIa isi pot modifica modalitatea de sinteza a CrP, trecand in fibre de tip I sau in fibre de tip IIb. Astfel, la culturistii care efectueaza antrenamente intense, unele fibre de tip IIa trec in fibre de tip IIb, glicolitice. La persoanele care efectueaza antrenamente aerobice, unele fibre de tip IIa trec in fibre de tip I, ozidative.

La cateva luni dupa renuntarea la antrenamente, majoritatea fibrelor convertite revin la modalitatea initiala de obtinere a CrP.

Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.
Aboneaza-te pentru cele mai noi articole!
Sfaturi pentru antrenamente si retete sanatoase in fiecare zi prin e-mail!

Plus cele mai noi oferte de la www.redis.ro.

Informaţiile publicate de topculturism.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul TopCulturism.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva TopCulturism.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LĂSAȚI UN MESAJ